Tuesday, August 18, 2009

SENYUMLAH.......


Tertawalah sewajarnya merupakan ubat kecemasan dan penglipur kesedihan. Dalam senyuman terdapat kekuatan yang menakjubkan dalam membuat jiwa bergembira dan menyenangkan hati. Tertawa adalah merupakan puncak kgembiraan, keceriaan dan keriangan asalkan yang demikian itu adalah tertawa yang tidak berlebihan dan tidak dimaksudkan dengan mengejek atau mencemuh sebagaimana dikatakan dalam pepatah:
Janganlah terlalu banyak tertawa, kerana terlalu banyak tertawa akan mematikan hati. Senyummu kala bertemu saudaramu bernilai sedekah.
Dalam Faidhul Khathir, Ahmad Amin berkata: "orang yang murah dengan senyuman dalam menjalani hidup ini bukan sahaja orang yang paling mampu membahagiakan diri sendiri, tetapi juga orang yang berkemampuan lebih dalam mengerjakan berbagai urusan, lebih bertanggungjawab ketika memikul tugas, orang yang paling kuat menghadapi kesulitan dan memecahkan persoalan dan lebih profesional dalam memikul urusan penting yang bermanfaat bagi diri mereka dan masyarakat".
Seandainya saya disuruh memilih di antara harta yang lebih banyak atau kedudukan yang tinggi dengan jiwa yang tenteram damai dan selalu tersenyum, pastilah saya akan memilih yang kedua. Sebabnya ialah, apa ertinya harta yang banyak apabila wajah selalu muram? Apa ertinya pangkat dan kedudukan sekiranya jiwa sering cemas? Apa ertinya segala yang ada didunia ini, apabila peasaan sering bersedih seumpama orang yang baru sahaja selesai menghantar jenazah kekasihnya? Apa ertinya kecantikan seorang isteri sekiranya sering berwajah muram dan hanya membuatkan suasana rumah tangga seolah-olah seperti neraka sahaja? Tentulah, seorang isteri yang tidak terlalu cantik akan menjadi seribu kali lebih baik sekiranya dia mampu menjadikan suasana rumahtangga laksana syurga setiap masa.
Senyuman tidak akan berharga sekiranya tidak terbit dari hati yang tulus dan untuk menutupi perangai yang tidak baik. Lihatlah setiap bunga tersnyum, hutan tersenyum, sungai dan lautan, langit, bintang-bintang dan burung2 semuanya tersenyum. Dan manusia, sesuai dengan watak dasarnya adalah makhluk yang suka tersenyum jikalau dalam dirinya tidak menonjolkan penyakit tamak, jahat dan egoisme yang sering membuat raut wajah tampak kusut dan muram. Raut wajah seseorang adalah bisikan gambaran keadaan jiwanya. Oleh kerana itu, tidak akan ada kebenaran dari orang yang hatinya kotor.

Iliyya Abu Madhi berkata dalam puisinya:

Dia khianati janji setelah merenggut hatiku.
Lantas bagaimana aku sanggup tersenyum?
Aku berkata: "Tersenyumlah dan bersenanglah!
Kalau kau tetap bersama kesedihan,
akan kau habiskan seluruh umurmu dalam kepedihan!"
Malam-malam ku berlalu dalam kepahitan.
Aku berkata: Tersenyumlah!
Jika kau merasa pahit, semoga orang lain melihatmu sdang bersenandung.
Lemparkan kedukaan jauh-jauh dan tetaplah bersenandung.
Apakah dia akan melihatmu jika engkau bnyanyi dgn limpahan dirham
atau kau merasa rugi jika engkau bnyanyi dengan hati berseri-seri???
Wahai sahabat, janganlah sampai kesedihan membuat mulutmu terdiam
dan raut muka mu menampilkan kesedihan.
Tersenyumlah................!

LA TAHZAN....


No comments: