Sunday, September 27, 2009

kenangan rayaku....2009...

mula-mula sy nak citer sebelum puasa n sebelum balik raya...coz bende nie lah yg mbawa aku ke destinasi raya ku...hihi.. mcm nie citer die....

SEMASA CUTI H1N1
mak n abah angkat: assalamualaikum sat...
sat : waalaikumsalam mak...
mak n abah angkat: sat, naper xbalik cuti...mak n abah rindu lah...rumah kat cinie ader naper xbalik...??? sampai ati sat wat abah n mak mcm nie....sat dah xsayang mak ke??
sat : huhu...mak n abah jgnlah ckp mcm tue...nnt sat nangis...huhu...insyaALLAH
mak jgn riso k...raya nnt sat raya kat umah mak k...
mak n abah : wah bagus2 tue..dtg tau..mak n abah tggu sat k...

dialog nie dalm tepon...mcm tue lah kisahnyer...akhirnya dapat gak aku balik kampung... walaupun bukan kampung sebenar aku...hihihi...hepi tol time tue...ape taknya maklumlah selama 4 tahun beraya kat cinie barulah terasa balik kampung...hihi..nntkan kepulangan ku ayah n bonda angkat tercinta...


LEBIH KURANG SEMINGGU SEBELUM RAYA...
aku mengirim msg kat mak untuk mengatakan aku xdpt balik coz xde yg teman nak balik. maklumlah aku takut nak balik sowang2. mak kater...alah sat nie dtg je k,mak tggu sat tau... sat dtg k... HUHUU...ayat mak nie mmg power lah...wat akus sedih n aku buang rasa takut n g sowang2 ke umah mak untuk jumpa mak... mcm2 yg aku dah rancang untuk g umah mak.


RAYA PERTAMA...
namun akhirnya raya pertama aku beraya kat umah mber disebbkan der mslh yg melanda semasa dlm perjalann g umah mak... MAK...MAAFKAN SAT XDPT DATANG UMAH MAK DISEBABKAN DE MASALAH YG XDAPAT DIELAKKAN...huhuhu... mak pun sedih. namun raya pertama itu, aku tpon mak pg2 n mohon maaf atas segala kesilapan yg telah dilakukan. pagi2 juga dlm kul 5 pagi aku dpt panggilan dr sabah. mak n bapak kandungku plak tpon... oh bahagia rasanya... tba2 satu soalan mak kandungku pantulkan... NAPA XG UMAH MAK ANGKAT??? NAPA RAYA KAT UMAH MBER??? oh...soalan yg cukup mdalam n soalan yg xdapat aku nak jawab.. aku pon ape lg, aku pun ckp rayer ke 2 baru g... aku pun ckp mcm tue kat mak angkatku... aku dah cakp bmakna aku akn tunaikan...biarlah orang nak kater aper pon... yg penting aku tau apa aku wat, mak n bapak aku kat sabah tau apa aku wat n paling penting mak n abah angkatku tau apa yg aku wat n rakan2 seperjuangn ku tau apa yg aku wat.


RAYA KE 2
raya ke 2 barulah aku dapt g umah mak angkat aku... 1st naik bus dari bahau. pastue aku kena tggu bus nak g palong 6. seram tau...ader 2 mamat nie...aku xkenal. tbe2 dia bayar kan tambang aku plak...takut tue. mcm2 die tanyer kat aku, palong 6 kat ner?? aku pura2 xdengar je... pas tue dalm bus nak g palong tue, aku bg duit kat 2 mamat nie, tp dia bg aku balik, aku bg lagi, dierg bagi semula, aku pon mula ar bengang...dengan tegas tp sopan, aku bg balik duit tue hampir2 aku baling duit tue kat dierg...tp aku kene beringat gak, cakap elok2, nnt xpasal2 berlaku sesuatu plak kat aku...huhuhu...pengalamn pahit tue... setelah beberapa minit, aku pon sampai... ops....tekejut aku..ramainya orng kat umah nie. uper2nyer family mak dtg coz mak jd tuan rumah u raya tahun nie..sampai kat umah aku terus cari mak n abah... salam mak, mak cium kiter...teraser mcm mak kandung cium plak...hihihi...bahagia tol... aku pon g lah bekenal-kenalan ngn keluarga mak...mak angkat ku pon kenalkan aku kat family die yang aku nie anak angkat die dari sabah, tahun lalu dtg 5 org tapi tahun nie bpecah2 semue so aku je yg g cinie. mcm tuelah ayat mak aku kat family die..cemue baik2 n layan elok2 je kat aku... de makcik sowang tue kater mak kandung sat peramah... maklumlah mak kandung sat dah pernah g umah makcik... tma kaci makcik atas pujian tue... pas makan n basuh pggan n kemas dapur aku pon g ke ruang tamu... de pakcik tue die plak bual2 ngn sat pasal family die... wah teraser tol aku nie mcm de keluarga kat cinie. xsangka dierg leh citer semue kat aku...bahagia walaupun hakikatnyer aku sedih..huhuh...hanya ALLAH yg tau aper yg aku alami dan kenaper aku sedih... Petangnyer...family mak pun balik tempat masing2 coz dah nak muler keje... so sunyilah umah... Malamnyer aku makan malam ngn adik n atuk je... bual2 ngn atuk...best gak... hihi... mlm tue de keluarga mak dtg beraya. dierg tanyer saper aku...mak n abah pun jawab anak angkat dari sabah... keluarga mak pun cakp, wah baguslah tue amik anak angkat, maner tau bila anak kiter jauh de gak orng tolong anak kiter nnt...dah lah die anak dare, so xleh lah biarkan sorang2 mcm tue so kiter nie haruslah tolong orng yg jauh. kawan2 nak tau, bahagia tol time tue...pastue mcm biaser rutin kemas dapur n basuh pggan...hihihi... dah keyang g ruang tamu tgk tv....

RAYA KE 3
pagi tue aku bangun lewat...huhu...tp mak, abah n makcik xkisah coz dierg dah faham naper aku jd mcm tue n dierng faham sakit yg aku alami...huhu...yelah sebenarnyer aku xsihat...mmg xsihat...malu nak bgth naper xsihat... tp alhamdulillah cemue faham... mak, abah n makcik riso sangt...siap nak bg ubat lah, pujuk makan lah, n mcm2 ag... siap pegang dahi aku takut2 aku demam lak.. Time nak g mandi, tbe2 ayah kater...sat dah sihat ke??? dah ok cikit ayah... erm baguslah tue, g mandi pastue sarapan. pas mandi, aku xjamah aper2 makanan pun. makan tengaha hari pun cikit je... mak n makcik pun riso... sat naper nie??? dngan selamba aku jawab.. dah keyang mak... mak pun ckap, sat xpernah mcm nie... naper nie sat??? makcik pun jawab mybe rindu kat kampung halaman lah tue... tengah basuh2 pinggan...tbe2 mak kater sat baliklah lambt2 tau...tolong mak ek...sat balik lmbat2 ek...huhu dalm ati mmg nak balik lewat tp mak maafkan sat, sat tpakse balik awl mak...mak jagn sedihnyer...(dalm ati je)...hihi... ayat yg sbenarnyer ialah mak sat balik esok...mak pun terus wat muker kat aku... YA ALLAH... naper ngn mak angkat aku nie... mak maafkan sat ek...sat kene balik esok coz banyk keje... lain kali sat datg ag k mak...e2 lah ayat yg aku bg untuk wat mak angkat aku tsenyum...mak pun kater ok... makcik tbe2 ckap sesuatu, sat balik esok...balik sowang2 ke??? a'a makcik balik sowang2 je.. naper sat xbalik ngn ............... sat bnyk keje makcik so balik awl... makcik pun bgth kat mak angkat aku, kedai xbukak lg lah... klu bukak leh belikan tempe untuk sat... sat suker makn tempe kan...adik pun menyampuk, ala kak sat tue suka makan tempe ngn udang...hihi... balik lewat cikit lah sat... xpelah makcik sat byk keje sat kene balik awl... tbe2 adik tekejut, aper akak nak balik esok??? ala akak.... xpelah adik, akak banyk keje... adik pon diam bila dengr aku ckp mcm tue. malam tue aku pon cibuk tolong mak wat kuih raya u bawak balik upsi... aku kena wat kuih u 3 orng n bungkus u 3 org.. penat gak tau coz petang wat rempeyek penat bdiri.... malam plak wat kuih 3 jenis plak tue..ngntuk tue...tp aku xraser penat coz hepi de mak n makcik skali... banyk yg mak bual2 kat aku...mak citer pasal masalh family die, ape yg belaku... wah aku rasa mcm dah jd sebahagian dr keluarge tue.... tma kasi mak coz percayer kat sat... along n abah siap wat lawak n sindir sat ag...seronok tol lah...along cakap...hai sat klu wat kuih mcm tue rosaklah perniagaan, wat lah laju skit... aku pon balas...ala along je lah wat byk ckp lak...die duk je xwat aper2 pon... Ala, Along wat almond london kejap je tau... yelah2 along je lah yg terer...sat nie xterer pon...cemue gelak...hihi..ayah plak cakap mcm nie, sat nak jual g upsi ke?? ye ayah, sat nak jual nie...hihihi...masing2 gelak...sambil wat kuih sambil gelak terubat gak rindu kat kampung halaman... aku dah penat sangt n ngntuk aku pon g ruang tamu tgk tv n mak n makcik masi wat kuih.. mak kater, sat g rehat lah k mesti penat... disebabkan penat n ngtuk aku pon tertido kat sofa ruang tamu... esok pg baru bangun... hihi...time wat kuih mak xbenarkan aku bakar kuih.. bukan takut hangus tp mak takut aku cedera kene pembakar kuih bab tue mak xbg...sayang gak mak kat aku ek...nie pesanan mak kat aku...."SAT NNT PRAKTIKAL BGTH KAT NER EK....NNT SENANG MAK & ABAH NAK G LAWAT SAT"... bila aku dgr je ayat nie...oooo terharunya aku...YA ALLAH YA TUHANKU...HANYA ENGKAU YANG MAHA MENGETAHUI... AKU REDHA WALAUPUN TELAH KEHILANGAN SESUATU...NAMUN ENGKAU MEMBERI KAN KU SESUATU YANG AMAT ISTIMEWA... ENGKAU TELAH MEMBERIKANKU MAK N ABAH ANGKAT YANG BAIK UNTUK KU...SYUKUR ALHAMDULILLAH...

RAYA KE 4
arinie aku nak balik upsi. tiket kul 10.30 pagi... mak dah ciap masukkan kuih2 dalm plastik n aku pun masukkan dalm beg... bayk barang aku bawak...nacib baik masuk palapes...so leh gak angkat..hihihi...salam mak n makcik n dapat ciuman plak tue..hihihi... dtg lg yer sat... wah insyaALLAH mak...mak jgn riso sat xlupa kat mak n family pon k... klu de maser sat dtg k... ayat sebelum balik tue... tepat kul 4 lebih2 mcm tue aku pon sampai KHAR...sunyi je khar nie... sampai2 je, rest jap pas tue tdo...hihihi... sekian perjalanan HARI RAYA KU TAHUN INI...

P/S RAYA AKU TAHUN NIE TERLALU PELIK N TERLALU2... ntahlah nak cakap ape... bg aku biarlah berlalu tue berlalu pergi..itu dah takdir aku..yg penting aku dah usaha n doa n hanya ALLAH yg menentukan segalnya... aku xciter semue coz....amik yg jernih buang yg keruh... coz aku cuma nak kongsi ngn mebr part yg hepi jak...biaselah beraya diperantauan...mmg banyk kenangan aku time nie...aku telah melalui berbagai2 perasaan time nie. merasa dipulaukan, merasa disayangi n merasa mcm orng xdikenali pon ader... ape makner KAWAN andai KAWAN sendiri xdpt nak tegur kita, xsenyum ngn kita, merasa benci kat kiter, mbuat kita seperti orng yang hina n xsanggup nak pandang kiter?????? APA MAKMA SEMUA INI...??? aku xsangka teruk tol aku di matanya...tp aku tetap tabah coz mak, abah, makcik, along n adik memahami ku...huhuhu...tma kasi semuenyer...kerana mereka2 inilah aku leh tergelak kat umah n buang jauh2 masalah ati yg aku hadapi... mak n abah dapatkah lg sat jejak kan kaki ke umah??? along n adik...dapatkah sat jejak kan kaki ke umah lg... aaaa sukarnyer untuk mnjawab semuer nie setelah aper yg aku lalui...kerana jemputan n ajakan dari mak n abah aku dpt dtg. tp aku xtau bolehkah suatu hari nnt aku akan dtg walaupun mak n abah menjemputku n mengambilku atau aku harus menolak semuanya???????? sukar untuk mencari keluarga angkat yg memahami masalh kita, menyediakan mkann kegemaran kita, tp aku bersyukur keluarga angkat ku sangt2 memahami ku... aku pernah teringat,, mak kata mak akan masakkan ayam panggang kat aku klu aku dtg...wah alangkah seronoknyer bila abah wat ayam panggang makan bersama2 keluarga time aku dtg siap wat sup ayam n ada ati ayam plak tue...semuanya secara kebetulan...tma kasi mak n abah.

2 comments:

blaqiessong said...

salam sat...
pa yg sudah berlaku sama ko time ko p johor tu????sian sama ko lepas bc ni.

satriyanie.... said...

wsalam...erm xpalah erie...nak wat mcm mana..jgn riso aku ok jak bah...